10. 2. 2009

papír nebo nůž..?/ A paper of a knife..?

Když jsem psal o výletu na sever, zapoměl jsem na jednu zajímavou věc o kterou bych se s váma rád podělil. Jednním z rodzílů mezi lidma v Douale a na severu bylo, že sem tam se našel někdo, většinou muži, kteří měli na obličeji dlouhé, jizvy. Někdo jen centimetrový škrábanec pod okem, někdo zase jizvy od čela přecházející přes oči v několika rovnoběžkách až k ústům nebo na tvář. Jedním z nich byl i náš průvodce ve Waze. Myslel jsem si, když jsem tohleto viděl prvně, že to bylo nějaké zranění. Ale když lidí s podobnou záležitostí přibývalo, začal jsem být víc a víc zvědavej. A protože kdo se ptá, ten se dozví, tak jsem se zeptal. Náš průvodce se zjizvenou tváří mi řekl, že to má odmalička, že je to u nich taková tradice. Zeptal jsem se ho jaký důvod nebo smysl má takové “zkrášlování”. Odpověděl, že když by se jako malé dítě ztratil, tak každý pozná, z jaké je rodiny, protože každá rodina používala jiné zjizvení. Zajímavý způsob jak nahradit občanku, co říkáte?

When I wrote about the trip to the North, I forgot something interesting that i would like to share with you. One of differences between people in Douala and at the North is, that time to time you can find someone who has long scarves on their face. Someone just few centimetres, someone long ones going down from front, crossing ayes heading to the mouth or cheeks in several lines. One of such men was also our guide. At the beginning I thought that it would be kind of injury, but then, when the cases were more frequent I started to be really curious. And because who ask he will know, also I have asked. Our guide with scarved face told me that he has it from when he was a small boy, that it is kind of tradition. I asked what is the sense or meaning of such a “beautification”. He answered that if he would be lost as a small boy, everyone would know directly from which family and village he comes from. Interesting way how to replace ID cards, don’t you think?

4 komentáře:

Aleš řekl(a)...

Hele bráško tak mě tak napadlo že kybys to nějak chtěl vymyslet s tou jizvou, tak ja už přeci jednu takovou na tváři mam, tak aby věděli že jsme bráchové... ;-)

Dan Andrlík řekl(a)...

:-D, no, popřemejšlim o tom, ale nezní to špatně. Jen nevim, jesti ty jizvy musí dělat stejným rituálním způsobem jako originál, to bych se na to asi vyprd... ;-)

Gerlach řekl(a)...

hehe tak tož to bylo dobré na @ konfery :-D Místo finančně náročného nakupování trik na identifikaci pobočky prostě k větvím pro šátky :-D

Dan Andrlík řekl(a)...

No dobrej nápad, zkus to přednést na příštim LC meetingu :-)Pak bude jasný i po x letech, kterej Alumni patří kam ...